Víno ako reklamý predmet
Vedeli ste, že víno je možné zaradiť do daňových nákladov Vašej firmy a ešte si z neho aj odpočítať DPH?
Áno je to tak! A práve tiché víno, ale hlavne Prosecco, Cava, Sekty a Crémanty sú obľúbeným darčekom pre obchodných partnerov.
Výdavky na reklamné predmety môžu byť daňovým výdavkom ovplyvňujúcim základ dane daňovníka iba v prípade, že sa jedná o reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. Zákon nestanovuje povinnosť označovať reklamné predmety obchodným menom alebo ochrannou známkou daňovníka.
Reklamným predmetom je aj:
- víno (do sumy nepresahujúcej 17 eur za jeden predmet), najviac však vo výške 5 % z vykázaného základu dane daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie, okrem daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom činnosti; u daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom jeho činnosti sa považuje poskytnutie vína z vlastnej produkcie ako reklamného predmetu za daňový výdavok v neobmedzenej výške, pričom podmienka reklamného predmetu neprevyšujúceho sumu 17 eur musí byť dodržaná,
Vínom sa rozumie alkoholický nápoj definovaný v § 4 ods. 3 zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov, a to
- tiché víno
- šumivé víno
- tichý fermentovaný nápoj
- šumivý fermentovaný nápoj
Výdavky na reklamné predmety môžu byť daňovým výdavkom daňovníka iba v prípade, ak ide o reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. Ak táto podmienka nie je splnená, výdavky na reklamné predmety nie sú uznaným daňovým výdavkom. Pri posúdení hodnoty reklamného predmetu je potrebné prizerať aj na postavenie spoločnosti z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty. V prípade platiteľa dane sa suma 17 eur posudzuje bez DPH. V prípade neplatiteľa sa posudzuje suma 17 eur vrátane DPH. Zákon o dani z príjmov nestanovuje povinnosť označovať reklamné predmety obchodným menom alebo logom spoločnosti.
Do hodnoty 17 eur za predmet vchádzajú okrem nákupnej ceny reklamného predmetu aj všetky náklady na jeho obstaranie, ako je doprava, poštovné, náklady na zabalenie či potlač predmetu. Ak partnerov obdarujeme darčekovým košom, sčítava sa hodnota všetkých menších darčekov v balení a ako reklamný predmet sa berie celý kôš. Znamená to, že výhodnejšie je darovať víno/sadu vín do maximálnej hodnoty 17 Eur.
Príklad:
Daňovník zaoberajúci sa kúpou a predajom elektronického tovaru v maloobchodnej predajni kúpil 100 fliaš vína v hodnote 10 eur za jeden kus, spolu za 1.000 eur, ktoré poskytol svojim dodávateľom pri príležitosti Nového roka. Môže výdavok na obstaranie vína zahrnúť do daňových výdavkov?
Riešenie:
Ak daňovník vykáže v príslušnom zdaňovacom období základ dane (čiastkový základ dane) minimálne 20.000 eur, môže si sumu 1.000 eur ponechať v daňových výdavkoch, nakoľko suma 1.000 eur nepresahuje 5 % z vykázaného základu dane. Ak by daňovník vykázal nižší základ dane, napr. 10 000 eur, potom mu vznikne povinnosť zvýšiť základ dane o rozdiel medzi sumou 1.000 eur a sumou 500 eur (t. j. 5 % z 10 000), teda o 500 eur.